15/2/11

La seguretat a les zones d’oci nocturn 2. La mobilitat

La convivència o confluència de vianants-usuaris dels establiments d’oci nocturn amb vehicles conduïts també per usuaris d’aquests establiments multiplica els riscos derivats de la mobilitat i compromet la seguretat viària.

No és gens fàcil pels serveis d’emergències intervenir en les zones d’oci nocturn. Per innocu que sembli, qualsevol incident que requereixi l’actuació d’un cotxe patrulla,  d’una ambulància o dels bombers, pot esdevenir una situació de risc afegit per culpa de les circumstàncies que habitualment conflueixen en aquests tipus de zones.

La mobilitat, no planificada, és un dels principals riscos de les zones d’oci nocturn. Les causes d’aquests riscos són les següents:

  • El canvi d’usos de les vies públiques. Les vies públiques destinades a les necessitats de mobilitat pròpies d’un polígon industrial canvien els seus usos per convertir-se en zona d’esbarjo, amb altres característiques de mobilitat.
  • Ús intensiu de les vies públiques. El volum de persones i vehicles i de moviments d’aquests per vehicles i persones presenta densitats difícils d’absorbir.
  • Indisciplina viària en moviment. Tant per part dels conductors de vehicles com per part dels vianants, principalment per manca de vigilància i atenció derivada del caràcter lúdic-festiu del seus comportament.
  • Indisciplina viària en l’estacionament de vehicles. Els estacionaments indiscriminats poden comprometre seriosament la mobilitat i els accessos.
  • Manca de recorreguts recomanats o obligatoris per a vehicles des de les rodalies de les zones d’oci fins a les zones habilitades per estacionament.
  • Manca d’itineraris segurs d’entrada i sortida dels usuaris-vianants des de  i cap a   les zones d’oci.
  • Escassa o nul·la oferta de transport públic pròxim a les zones d’oci.
  • Manca de reserves d’estacionament i parada per als vehicles d’emergència en llocs estratègics d’aquestes zones d’oci.

A aquests factors de risc s’han d’afegir els derivats del consum o abús de begudes alcohòliques i/o substàncies estupefaents.

El nou Reglament d’Espectacles Públics i Activitats Recreatives (art. 35 i art. 119) és molt més curós amb aquestes qüestions que no pas l’anterior. El problema – ja anticipat en l’anterior article sobre zones d’oci nocturn – és el tractament del fenomen de la mobilitat de forma aïllada, local per local, sense tenir en compte la suma i superposició de les mobilitats generades pel conjunt d’establiments de la zona.

No n’hi ha una única solució per evitar o reduir aquests riscos però qualsevol mesura haurà de partir d’un anàlisi dels riscos previ al disseny i implementació d’un Pla de Seguretat, pla que, segurament, contemplarà  la delimitació i tancament al trànsit de vehicles als carrers on es concentren aquests establiments d’oci nocturn.

No hay comentarios:

Publicar un comentario